Inicjatywy lokalne
W ramach wykorzystania funduszy FIO przyst±pili¶my do projektu: ?Akademia Aktywnych Obywateli ? Podkarpackie Inicjatywy Lokalne?. Koordynujemy dzia³ania dwóch grup inicjatywnych w naszym ¶rodowisku.
Pierwsza inicjatywa wi±¿e siê z chêci± zaanga¿owania jak najwiêkszej liczby osób do dzia³ania na rzecz osób niepe³nosprawnych w celu zintegrowania rodzin prze¿ywaj±cych ró¿ne trudno¶ci (choroba, niepe³nosprawno¶æ, alkoholizm, itp.). G³ównie chodzi o to, aby nikt w naszym otoczeniu nie czu³ siê osamotniony, gdy spotykaj± go problemy i trudne do rozwi±zania sytuacje. W ramach projektu uczestnicy dowiedz± siê, gdzie zwróciæ siê po pomoc w konkretnych trudnych sytuacjach. Nasze dzia³ania bêd± skierowane na tworzenie warunków do integracji tych rodzin ze ¶rodowiskiem lokalnym, wyj¶cie z izolacji osób ?zamkniêtych? w domach ze wzglêdu na opiekê nad dzieckiem niepe³nosprawnym.
G³ówne za³o¿enie drugiej inicjatywy polega na prze¶wiadczeniu, ¿e zabawki edukacyjne dobrane odpowiednio od najm³odszych lat, s³u¿± prawid³owemu rozwojowi dzieci. Rodzice nie zawsze zdaj± sobie sprawê z wa¿no¶ci tego zagadnienia. Czêsto te¿, nawet je¿eli wiedz±, jakie zabawki pos³u¿y³yby rozwojowi ich pociech, po prostu nie staæ ich na nie. Projekt zak³ada równoczesne rozwi±zanie obydwu opisanych problemów. Poprzez przeprowadzone warsztaty rodzice zostan± zapoznani z najbardziej warto¶ciowymi zabawkami dla rozwoju ich dzieci. W sytuacjach niedomogów finansowych rodziców bêdzie mo¿liwo¶æ wypo¿yczenia konkretnych zabawek na pewien okres czasu (np. na weekend).
-
Zabawki edukacyjne
Zabawki edukacyjne
Realizacja projektu ?Zabawki edukacyjne? mia³a na celu zorganizowanie wsparcia merytorycznego i ?sprzêtowego? dla rodziców wychowuj±cych ma³e dzieci. Projekt by³ reakcj± na zapotrzebowanie rodziców zg³aszane spontanicznie w rozmowach z nauczycielami podczas spotkañ wywiadowczych i okazjonalnych. Odpowiedzi± na to zapotrzebowanie by³y dzia³ania projektowe, podczas których:
- Zakupiono zabawki o du¿ej warto¶ci edukacyjnej i wspomagaj±cej rozwój dziecka.
- Zorganizowano 28 godzin zajêæ otwartych dla rodziców w kilku grupach wiekowych.
- Zorganizowano 2 warsztaty dla rodziców z udzia³em psychologa i pedagogów oraz dodatkowo prywatne konsultacje rodziców
z psychologiem (podczas zajêæ otwartych). - Uruchomiono wypo¿yczalniê zabawek. W trakcie wypo¿yczeñ nauczyciel udziela porad indywidualnych dla rodziców.
Z obserwacji nauczycieli oraz pierwszych informacji zwrotnych od rodziców mo¿na wnioskowaæ, ¿e efekty dzia³añ s± bardzo pozytywne. G³ównym sukcesem by³o zwrócenie uwagi rodziców na rolê wspólnej zabawy z dzieckiem a tak¿e na dobór odpowiednich zabawek dla dzieci, tj. takich, które maj± pozytywny wp³yw na ogólny rozwój dziecka. Przez powy¿sze dzia³ania zosta³a podniesiona jako¶æ wychowania dzieci przez rodziców, gdy¿ zdobyli oni wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci potrzebne do lepszej stymulacji rozwoju dzieci poprzez wykorzystanie zabawek edukacyjnych.
Du¿ym u³atwieniem w udzielaniu porad jest fakt, ¿e wypo¿yczania zabawek podjê³a siê nauczycielka oddzia³u zerowego, która zna dobrze ¶rodowisko i wie jakie potrzeby ma rodzina w zakresie wychowania (spo³eczne, emocjonalne, materialne, itp.). Rodzice podchodz± z pewn± nie¶mia³o¶ci± do wypo¿yczania, wymagaj± zachêty i wyja¶niania, ¿e wspólnie uczymy dzieci dba³o¶ci o zabawki, ale nie bêd± obci±¿ani finansowo z tytu³u przypadkowego zniszczenia zabawki. Proponuje siê ewentualne przekazanie innej zabawki o podobnej warto¶ci (je¿eli to nie bêdzie wi±za³o siê dla rodziny z nadmiernym obci±¿eniem finansowym).
- Pomagamy sobie wzajemnie