Zabawki edukacyjne
Zabawki edukacyjne
Realizacja projektu ?Zabawki edukacyjne? miała na celu zorganizowanie wsparcia merytorycznego i ?sprzętowego? dla rodziców wychowujących małe dzieci. Projekt był reakcją na zapotrzebowanie rodziców zgłaszane spontanicznie w rozmowach z nauczycielami podczas spotkań wywiadowczych i okazjonalnych. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie były działania projektowe, podczas których:
- Zakupiono zabawki o dużej wartości edukacyjnej i wspomagającej rozwój dziecka.
- Zorganizowano 28 godzin zajęć otwartych dla rodziców w kilku grupach wiekowych.
- Zorganizowano 2 warsztaty dla rodziców z udziałem psychologa i pedagogów oraz dodatkowo prywatne konsultacje rodziców
z psychologiem (podczas zajęć otwartych). - Uruchomiono wypożyczalnię zabawek. W trakcie wypożyczeń nauczyciel udziela porad indywidualnych dla rodziców.
Z obserwacji nauczycieli oraz pierwszych informacji zwrotnych od rodziców można wnioskować, że efekty działań są bardzo pozytywne. Głównym sukcesem było zwrócenie uwagi rodziców na rolę wspólnej zabawy z dzieckiem a także na dobór odpowiednich zabawek dla dzieci, tj. takich, które mają pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka. Przez powyższe działania została podniesiona jakość wychowania dzieci przez rodziców, gdyż zdobyli oni wiadomości i umiejętności potrzebne do lepszej stymulacji rozwoju dzieci poprzez wykorzystanie zabawek edukacyjnych.
Dużym ułatwieniem w udzielaniu porad jest fakt, że wypożyczania zabawek podjęła się nauczycielka oddziału zerowego, która zna dobrze środowisko i wie jakie potrzeby ma rodzina w zakresie wychowania (społeczne, emocjonalne, materialne, itp.). Rodzice podchodzą z pewną nieśmiałością do wypożyczania, wymagają zachęty i wyjaśniania, że wspólnie uczymy dzieci dbałości o zabawki, ale nie będą obciążani finansowo z tytułu przypadkowego zniszczenia zabawki. Proponuje się ewentualne przekazanie innej zabawki o podobnej wartości (jeżeli to nie będzie wiązało się dla rodziny z nadmiernym obciążeniem finansowym).