Inicjatywy lokalne
W ramach wykorzystania funduszy FIO przyst?pili?my do projektu: ?Akademia Aktywnych Obywateli ? Podkarpackie Inicjatywy Lokalne?. Koordynujemy dzia?ania dwóch grup inicjatywnych w naszym ?rodowisku.
Pierwsza inicjatywa wi??e si? z ch?ci? zaanga?owania jak najwi?kszej liczby osób do dzia?ania na rzecz osób niepe?nosprawnych w celu zintegrowania rodzin prze?ywaj?cych ró?ne trudno?ci (choroba, niepe?nosprawno??, alkoholizm, itp.). G?ównie chodzi o to, aby nikt w naszym otoczeniu nie czu? si? osamotniony, gdy spotykaj? go problemy i trudne do rozwi?zania sytuacje. W ramach projektu uczestnicy dowiedz? si?, gdzie zwróci? si? po pomoc w konkretnych trudnych sytuacjach. Nasze dzia?ania b?d? skierowane na tworzenie warunków do integracji tych rodzin ze ?rodowiskiem lokalnym, wyj?cie z izolacji osób ?zamkni?tych? w domach ze wzgl?du na opiek? nad dzieckiem niepe?nosprawnym.
G?ówne za?o?enie drugiej inicjatywy polega na prze?wiadczeniu, ?e zabawki edukacyjne dobrane odpowiednio od najm?odszych lat, s?u?? prawid?owemu rozwojowi dzieci. Rodzice nie zawsze zdaj? sobie spraw? z wa?no?ci tego zagadnienia. Cz?sto te?, nawet je?eli wiedz?, jakie zabawki pos?u?y?yby rozwojowi ich pociech, po prostu nie sta? ich na nie. Projekt zak?ada równoczesne rozwi?zanie obydwu opisanych problemów. Poprzez przeprowadzone warsztaty rodzice zostan? zapoznani z najbardziej warto?ciowymi zabawkami dla rozwoju ich dzieci. W sytuacjach niedomogów finansowych rodziców b?dzie mo?liwo?? wypo?yczenia konkretnych zabawek na pewien okres czasu (np. na weekend).
-
Zabawki edukacyjne
( 2 artykułów )
Zabawki edukacyjne
Realizacja projektu ?Zabawki edukacyjne? mia?a na celu zorganizowanie wsparcia merytorycznego i ?sprz?towego? dla rodziców wychowuj?cych ma?e dzieci. Projekt by? reakcj? na zapotrzebowanie rodziców zg?aszane spontanicznie w rozmowach z nauczycielami podczas spotka? wywiadowczych i okazjonalnych. Odpowiedzi? na to zapotrzebowanie by?y dzia?ania projektowe, podczas których:
- Zakupiono zabawki o du?ej warto?ci edukacyjnej i wspomagaj?cej rozwój dziecka.
- Zorganizowano 28 godzin zaj?? otwartych dla rodziców w kilku grupach wiekowych.
- Zorganizowano 2 warsztaty dla rodziców z udzia?em psychologa i pedagogów oraz dodatkowo prywatne konsultacje rodziców
z psychologiem (podczas zaj?? otwartych). - Uruchomiono wypo?yczalni? zabawek. W trakcie wypo?ycze? nauczyciel udziela porad indywidualnych dla rodziców.
Z obserwacji nauczycieli oraz pierwszych informacji zwrotnych od rodziców mo?na wnioskowa?, ?e efekty dzia?a? s? bardzo pozytywne. G?ównym sukcesem by?o zwrócenie uwagi rodziców na rol? wspólnej zabawy z dzieckiem a tak?e na dobór odpowiednich zabawek dla dzieci, tj. takich, które maj? pozytywny wp?yw na ogólny rozwój dziecka. Przez powy?sze dzia?ania zosta?a podniesiona jako?? wychowania dzieci przez rodziców, gdy? zdobyli oni wiadomo?ci i umiej?tno?ci potrzebne do lepszej stymulacji rozwoju dzieci poprzez wykorzystanie zabawek edukacyjnych.
Du?ym u?atwieniem w udzielaniu porad jest fakt, ?e wypo?yczania zabawek podj??a si? nauczycielka oddzia?u zerowego, która zna dobrze ?rodowisko i wie jakie potrzeby ma rodzina w zakresie wychowania (spo?eczne, emocjonalne, materialne, itp.). Rodzice podchodz? z pewn? nie?mia?o?ci? do wypo?yczania, wymagaj? zach?ty i wyja?niania, ?e wspólnie uczymy dzieci dba?o?ci o zabawki, ale nie b?d? obci??ani finansowo z tytu?u przypadkowego zniszczenia zabawki. Proponuje si? ewentualne przekazanie innej zabawki o podobnej warto?ci (je?eli to nie b?dzie wi?za?o si? dla rodziny z nadmiernym obci??eniem finansowym).
- Pomagamy sobie wzajemnie ( 1 Artykuł )
- ( 1 Artykuł )